Проблем реши-фараоне утеши!

 Сценарио за активност 💓

Ученици су добили задатак да се у виду домаћег задатка припреме за час на тај начин што ће проучавати приложен материјал о древном Египту и фараонима. Постављају се следећа питања:

-Шта означава реч "геометрија"?

-У долини које реке се налази држава Египат?

-Који проблем је Нил стварао египатским фараонима?

Током наредног корака  изводи се игра "Изазов у памћењу сличица". Презентује се слајд следеће садржине:

Ученици имају на располагању свега 10 секунди да уоче који се фараони анлазе на сликама.
Презентује се, потом, други слајд следеће садржине:

Сада добијају задатак да  се такмиче у уочавању разлика између пртходног и овог слајда.
Након размене сазнања, пред ученике се поставља следећа проблемска ситуација:
Завлада неко невреме у Египту, те се река Нил излила и фараони нису знали  чија се где парцела налази. Нестала им је током невремена и мапа коју су користили нестала је.  Помозите им да направе нову мапу. Подаци су дати у оквиру материјала који се налази испод.

Током хеуристичког разговора ученицима се постављају следећа оитања:
1. Које две парцеле имају исти облик? 
2. Каквог су облика остале парцеле?
3: Шта на основу материјала за рад сазнајемо о Тутанкамоновој парцели? А шта о Екнатовој?
4. Ако знамо да је Кефрену било потребно 40 метара жице да огради њиву облика квадрата, а коју ћемо користити да одредимо колико износи једна страница те њиве?
Након тога ученицима се саопштава да им је чаробњак оставио једну тајну поруку која се налази у ходнику учионице, односно на зиду који је окренут страни света на којој расте маховина.

Реч је о следећем QR коду:



Током ове етапе од ученика се користећи вођени разговор захтева да закључе каква веза постоји између поменутих имена и ознака на плану насеља, а затим се долази до следећих закључака:
1.Клеопатрина парцела се налази у пољу К9,
2.Тутанкамонова парцела се налази у пољу Т10,
3.Кефренова њива се налази у пољ К6,
4.Кеопсова парцела је у пољу К5, а Екнатова у пољу Е7.

Уследиће камен спотицања за ученике. То су димензије Тутанкамонове њиве. Поставља се следеће питање:

Ако се зна да је Тутанкамону било потребно укупно 100 матара жице да њиву облика троугла огради, којих димензија парцела може бити?

Прихватају се сви одговори ученика код којих је збир страница 100 метара, а затим се од лако савитљиве жице ученицима на практичну манипулацију додељују три предлога дужина страница, и то: 

  • Први предлог: 6 cm, 2cm и 2cm,
  • Други  предлог: 7 cm, 2cm и 1cm,
  • Трећи  предлог: 4 cm, 3cm и 3cm.
Да би се разумело како се од 100 метара дошло до центиметара постављају се следећа питања:

  • Ако дужину од 100 метара умањимо 10 пута, колико се метара добија?
  • Ако тих 10 метара умањимо умањимо 10 пута, колико дециметара се добија?
  • Ако тих 10 дециметара умањимо 10 пута, колико се центиметара добија?
Крајњи одговор је 10 cm, односно изводи се закључак да је размера на плану 1:1 000.
Наредни задатак је да ученици открију помоћу којих страница  могу сачинити троугао.Једноставним практичним активностима уочава се да је у питању трећи предлог.Пред нама је задатак који има за циљ откривање тајне због чега први и други предлог дужина троугла не могу бити приваћени као тачни. Разговором се наводе да закључа да упореде збир и разлику ма које две странице у троугу, да би се на основу тога проверавали сви предлози:У првом предлогу димензије су 6 cm, 2cm и 2cm, па ако саберемо 2 и 2 добијамо 4, али је трећа страница већа од тог збира. Ако, пак, одузмемо мерне бројеве тих страница, добијамо резултат 0,  што значи да је трећа страница већа од разлике преостале две.
По истом принципу се испитују и преостала два предлога, а затим уочити  по чему се закључак првог и другог предлога разликује од закључка трећег предлога. Ослањајући се на тај закључак поверити који би од преосталх предлога ученика  вези са дужином страница троугла био одговарајући.
Општи закључак је: У троуглу страница мора бити мања од збира, а већа од разлике рпеостале две странице.
Приступа се заједничком цртању квадрата за план насеља и њиховом обележавању, а затим се уцртавају одговарајуће парцеле у одговарајућа поља нацртаног плана.
Ученицима се, потом саопштава да фараони чије су њиве у облику правоугаоника и  квадрата желе да направе по два базена за наводњавање, тако да се налазе на ивицама парцела и да између њи постоји највеће могуће растојање. Тако се, без именовања, уочава да је дијагонала у правоугаонику и квадрату дужа дод страница правоугаоника и квадрата.
 Током наредне етапе ученици се упознају са египатским начином записивања бројева, те добијају задатак да користећи тај начин запишу тражене ројеве који ће им касније послужити за одређивање бројева катастарских парцела фараона.


Последња активност у вези са парцелама јесте да се добијени бројеви  доделе парцелама тако што ће највећи број припадати парцели за коју треба највише жице да се огради. Из задатка са почетка активности види се да за Кеопсову њиву облика круга треба најмање жице, чиме се елиминисао и проблем оређивања обима круга.
На самом крају ученици износе утиске о активностима.

                            ПРОБЛЕМ РЕШИ-ФАРАОНЕ УТЕШИ!😊

Нема коментара:

Постави коментар